16-01-04

Uitzending 18 januari 2004

En hop, het discussieonderwerp en de studiogasten nu zondag om 11.00 uur. Ik ben echt tevreden over de samenstelling en het onderwerp.
 
Scholen, leerkrachten en leerlingen liggen regelmatig onder vuur. Nieuws uit onderwijs is meestal negatief en gewelddadig. Hoe is het gesteld met de kwaliteit van ons onderwijs? Wat verwachten leerlingen, ouders of leerkrachten? Wie zijn de studenten? Hoe zit het met religieuze symbolen op school?
In het onderwijs van vandaag worden de burgers van morgen opgeleid. Een zware verantwoordelijkheid voor de toekomst die rust op de schouders van overheid en onderwijzend personeel. Heel wat leerkrachten in Vlaanderen verzekeren zich tegen geweld. Anderen zijn gestresst en worden gepest. Iedereen wijst iedereen met de vinger. De Vlaamse ouders gaan op zoek naar veilig en kwalitatief onderwijs..maar hoe definieer je kwaliteitsonderwijs?

Nu zondag vragen we het vanaf 11.00 uur aan Dirk Van Damme de baas van het gemeenschapsonderwijs versus Mieke Van Hecke, de nieuwe baas van het Katholieke onderwijs.
Vanaf 12.00 uur kan luisterend en kijkend Vlaanderen vragen stellen aan de Minister van onderwijs Marleen Vanderpoorten. Zij zal met open vizier antwoorden op alle vragen.


Zondag in ZwartofWit: de speeltijd is voorbij!

Discussieren kan je al in het zwartofwit forum http://forum.zwartofwit.be/



 


17:30 Gepost door J | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

iets vergeten ? wel, wel benne we niets vergeten om te vertellen wat er te doen staat zondag ? Algoed dat we de blog checken hé

Greetz ook tot morgen
ps mijne wekker om 8h30 !

Gepost door: PHille dlb | 17-01-04

Denk je echt dat 2 uur genoeg is? Heel nobel om een discussie te voeren over onderwijs, maar 2 uur zal iets te weinig zijn. Maar ja, dat is voor alle onderwerpen zo. Tof dat de minister naar de studio komt, dan kan ze nog maar eens proberen de bevolking te overtuigen van haar 'goede' bedoelingen. Onderwijs heeft geld nodig en de minister bespaart (of wat dacht je dat de bedoeling was van inclusief onderwijs?). Onderwijs moet gratis zijn en dat is het niet. De meeste klassen zitten overvol (30 leerlingen en meer). De leerplannen zitten overvol en de eindtermen zijn zeer lastig te bereiken (surf maar eens naar de site van het gemeenschapsonderwijs en lach je een breuk). Scholen die nu 'veilig' zijn, zijn dat binnen 10 jaar misschien niet meer. Waar leren jongeren die agressie? Wanneer leerlingen een sanctie krijgen, komen/bellen ouders naar de school met de mededeling dat zij niet akkoord gaan met die sanctie. Dit leidde al tot de verandering van de ondertekening van het schoolregelement (vroeger : voor gelezen, nu: voor akkoord). Zoek eens naar de oorzaken van de schoolmoeheid. Voer een nieuw werkloosheidssysteem in : wie niet gewerkt heeft, krijgt ook geen werklozensteun (extra stimulans voor jongeren om toch een diploma te halen en dus niet te stoppen op de leeftijd van 18). Het pakket algemene vakken in het beroepsonderwijs is om te lachen. Alles is PAV geworden (project algemene vakken, ofwel bezigheidstherapie). Dit is een kleine greep uit de problemen. Denk niet dat ik niet weet waar ik het over heb, ik ben een leerkracht. En net zoals vele van mijn collega's vind ik dat het tijd wordt dat onze minister eens wakker wordt, stopt met het warm water opnieuw uit te vinden en luistert naar wat leerkrachten, leerlingen en directies zeggen. De kwaliteit van het Vlaamse onderwijs staat hoog aangeschreven in het buitenland, de vraag is echter hoe lang nog.

Gepost door: An Bats | 17-01-04

Aan onze minister !!! Ik hoop dat onze minister ons niet gaat vervelen met politiek geleuter en gebral en meteen tot de essentie van de onderwijsproblematiek gaat. Tenslotte gaat het hier over de toekomst van onze kinderen en politieke spelletjes moet je maar in de wetstraat spelen, maar niet op de T.V. Graag zou ik dan ook daden zien bij het woord en liefst niet in een volgend leven, maar eerder gisteren dan vandaag.

Gepost door: Felix | 18-01-04

De commentaren zijn gesloten.